Praksisafprøvning status
Som udgangspunkt er vores praksisafprøvning forløbet
bedre, end vi turde håbe på. Vi har forsøgt at introducere bæredygtighed
begrebet for målgruppen. Vi har stilladseret begrebet via det eksisterende
gedehold på institutionen. Som voksen med udviklingshæmning, bliver man ofte
frustreret, dette gælder også, når man fx ser tv/nyheder, og hører om
globalopvarmning, CO2 udledning og poler der smelter. Vi har i vores
praksisafprøvning bestræbt os på at give målgruppen følelsen af, at de også
tager del i det arbejde, der skal gøres. I det omfang at vi har opholdt os hos
gederne har vi observeret, undersøgt og kommunikeret.
Retur på afdelingen har vi planlagt hvilke tiltag, vi kunne byde ind med
(Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, 2015, s. 183).
Det materielle element er grundstenen i
ovenstående. At opleve sammenhæng imellem menneske og økosystem, men bestemt
også det kognitive element i den konkrete viden om gedehold. Det følelsesmæssige
element er vel ret beset det der gør, at målgruppen køber ind på læringen
om geder, og slutteligt det filosofiske element, altså bestræbelsen på
at rykke målgruppen fra et antropocentrisk ståsted til en mere biocentrisk
opfattelse (Friluftsrådet).
Udover at det relationelle indiskutabelt er blevet
styrket, så har vi på nuværende tidspunkt arbejdet aktivt med at begrænse
madspild i afdelingen, og vi har taget et kritisk blik på indkøbssedlen
tilhørende afdelingen. Fra start havde vi en ambition om at inddrage diverse
mærkningsordninger i forbindelse med indkøb, dette viste sig dog hurtigt at
være for ambitiøst og forvirrende for målgruppen.
Kære alle - spændende at I oplever at projektet er lykkedes. Måske kunne I (måske til fremlæggelsen) folde koblingen mellem udviklingen af bæredygtighed og jeres gedehold lidt mere ud? Måske har I på et tidligere indlæg defineret begrebet bæredygtighed ( i pædagogisk praksis) med henvisning til litteratur - hvis ikke kan jeg anbefale Lysgaard, J. A. og Jørgensen, N.J. (2020) Bæredygtighedens pædagogik - forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Frydenlund Academic eller
SvarSletMadsen, K.D. & Jordt, Jørgensen, N. (2020). Pædagogik for bæredygtighed for institutioner – åbninger og dilemmaer . I: Lysgaard, J.A. & Jordt Jørgensen,N. (red.) Bæredygtighedens pædagogik (s. 193-208 af 243). Frydenlund Academic .ISBN. 9788772161266 (indskannet på ItsLearning).
Vh Ida
SvarSlet