torsdag den 21. marts 2024

 

Praksisafprøvning status


Som udgangspunkt er vores praksisafprøvning forløbet bedre, end vi turde håbe på. Vi har forsøgt at introducere bæredygtighed begrebet for målgruppen. Vi har stilladseret begrebet via det eksisterende gedehold på institutionen. Som voksen med udviklingshæmning, bliver man ofte frustreret, dette gælder også, når man fx ser tv/nyheder, og hører om globalopvarmning, CO2 udledning og poler der smelter. Vi har i vores praksisafprøvning bestræbt os på at give målgruppen følelsen af, at de også tager del i det arbejde, der skal gøres. I det omfang at vi har opholdt os hos gederne har vi observeret, undersøgt og kommunikeret. Retur på afdelingen har vi planlagt hvilke tiltag, vi kunne byde ind med (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, 2015, s. 183).

Det materielle element er grundstenen i ovenstående. At opleve sammenhæng imellem menneske og økosystem, men bestemt også det kognitive element i den konkrete viden om gedehold. Det følelsesmæssige element er vel ret beset det der gør, at målgruppen køber ind på læringen om geder, og slutteligt det filosofiske element, altså bestræbelsen på at rykke målgruppen fra et antropocentrisk ståsted til en mere biocentrisk opfattelse (Friluftsrådet).


Udover at det relationelle indiskutabelt er blevet styrket, så har vi på nuværende tidspunkt arbejdet aktivt med at begrænse madspild i afdelingen, og vi har taget et kritisk blik på indkøbssedlen tilhørende afdelingen. Fra start havde vi en ambition om at inddrage diverse mærkningsordninger i forbindelse med indkøb, dette viste sig dog hurtigt at være for ambitiøst og forvirrende for målgruppen.


2 kommentarer:

  1. Kære alle - spændende at I oplever at projektet er lykkedes. Måske kunne I (måske til fremlæggelsen) folde koblingen mellem udviklingen af bæredygtighed og jeres gedehold lidt mere ud? Måske har I på et tidligere indlæg defineret begrebet bæredygtighed ( i pædagogisk praksis) med henvisning til litteratur - hvis ikke kan jeg anbefale Lysgaard, J. A. og Jørgensen, N.J. (2020) Bæredygtighedens pædagogik - forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Frydenlund Academic eller
    Madsen, K.D. & Jordt, Jørgensen, N. (2020). Pædagogik for bæredygtighed for institutioner – åbninger og dilemmaer . I: Lysgaard, J.A. & Jordt Jørgensen,N. (red.) Bæredygtighedens pædagogik (s. 193-208 af 243). Frydenlund Academic .ISBN. 9788772161266 (indskannet på ItsLearning).

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...