lørdag den 3. februar 2024

Frank´s biotop - Kulturbotanisk have

                                                                 Frank´s biotop 


Kulturbotanisk have – Odense – Shelters mm. – område ca. 10 x 10 m.

 

 

Formål

 

At tilegne mig viden om dyr og planter i pædagogisk arbejde og igennem denne proces inkorporer viden, som således kan videreformidles til de borger jeg vil møde i mit fremtidige arbejde som pædagog. Det er naturligvis gavnligt i sit pædagogiske arbejde at forstå de processer der udspiller sig i et naturvidenskabeligt felt. 

 

Yderligere kan der pointeres at jeg kaster mig ud i en erfaringsbaseret læringsproces, hvor jeg igennem en sansende, analyserende, reflekterende samt undersøgende tilgang får ”hands-on” i naturen og herigennem tilegner mig kompetencer. 

 


 

Afslutningsvis tænker jeg naturdannelsens fem elementer med ind over hele processen. Dette for at kunne placere visse oplevelser samt refleksioner.

 


Gratis webinar: Naturdannelse i skoler og dagtilbud – Københavns Universitet






Historien om biotopen

 

Der hvor biotypen befinder sig blev grundlagt i 1948 af læreren Arne Emdal og var oprindeligt ejet af Odense Skolevæsen. Den bar navnet "Skolebotanisk Have" og blev brugt til undervisning i botanik samt til distribution af planter. Senere blev haven overtaget af Odenses parkafdeling. Enge og krat er fyldt med sangfugle såsom nattergal, kærsanger, tornsanger og munk. I og med vores undervisning er i vintermåned kan man være heldig at se isfuglen ved åen. Odense ådal har eksisteret gennem flere istider. 

 

På en tur langs åen kan man se tre terrasser, der ligger som store trappetrin ned til åen. Åen er meget fiskerig med bl.a. havørred og mere sjældne dyrearter.
På grund af de sjældne fiske- og dyrearter er Odense ådal udvalgt som særligt beskyttet EU-Habitatområde. Odense Kommune arbejder derfor på at få fredet de særlige naturtyper langs åen, og dermed bevare vandløb, vandplanter, bræmme, skovbryn, kilder og væld, skove m.m. Når dette nu er sagt vil jeg gerne vise min biotop og dette er skitseret ved hjælp af billeder samt skitser af landkort. På biotopen er der to naturtyper som støder op til hinanden – åen og skoven.

















3 kommentarer:

  1. Hej Frank
    En meget spændende biotop du har valgt - er du begyndt at kigge lidt efter dyr og planter? Dejligt med en shelter og et bålsted, så du har mulighed for at opholde dig dér i længere tid.
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. PS - vil du give dit indlæg en titel - du finder et felt til dette ovenover hvor du har skrevet dit indlæg - så kan vi linke til din biotop fra underviserbloggen: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/01/rundt-pa-biotoper-net-merit-2024.html
    Ida

    SvarSlet
  3. Hej Ida
    Tak for responsen - jeg har givet indlægget en titel samt har er jeg begyndt med at se på dyr og planter. Biotopen er heldigvis tæt på turen så jeg kan se den tætte skiftevisse forandring... må dog indrømme at den umiddelbare synlige liv er meget mindre når Kong vinter ikke hersker. Naturligvis er der masse liv i skov og krat :)

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...