Dyrehold perspektivering
Ny viden
I arbejdet med gederne, har jeg opsøgt og tilegnet mig
en vis mængde katalogviden, for at kunne facilitere projektet på en
hensigtsmæssig måde. Dette via relevant litteratur og ikke mindst via gode
kolleger på institutionens udehold. Den helt stor øjenåbner for mig, er sket i
samspillet med målgruppen (Mikkel og Lena), og deres evne/vilje til at købe ind
på projektet. Jeg var selvsagt usikker på, om målgruppen kunne koble gedeholdet
til bæredygtighed, på den anden side, var jeg ret sikker på, at hvis ikke
dyreholdet blev koblet op på noget, der har indflydelse på målgruppens
dagligdag, så ville jeg ikke kunne fastholde deres interesse og fokus. Dette
tænker jeg på nuværende tidspunkt, er den vigtigste læring, jeg tager med mig.
Etiske spørgsmål
På ”vores” institution har vi en lang tradition for
dyrehold, det være sig får, høns, tyrekalve og geder. Dette betyder, at de
beboere som har boet på institutionen i flere år, har oplevet, at dyr er blevet
afhentet til slagtning, uden at det er blevet ”pakket” ind i mere ”spiselige”
forklaringer. Der har med andre ord været en hensigtsmæssig balance imellem den
lille nære historie og den store mere kyniske historie (Husted, 2023, s. 88).
Vi har selvsagt bestræbt os på at arbejde ind i et biocentrisk udgangspunkt i
vores projekt, altså at alle levende ting har værdi. Vi har brugt gederne til
at stilladsere introduktionen til bæredygtighedsbegrebet og altså ligge afstand
til det antropocentriske, hvor mennesket er i centrum (Friluftsrådet).
Perspektiver
Det er vanskeligt at komme med kvalificerede bud på
naturfaglig dannelse/ almen dannelse, i henhold til at målgruppen er voksne med
udviklingshæmning. Sigtet må være, at målgruppen kan forholde sig til
forvaltning af dyr, natur, planter og miljøpolitiske problemer i samarbejde med
det pædagogiske personale. Dette skal ses i lyset af, hvad der giver mening for
den enkelte og for helheden (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 72). I det
konkrete projekt, hvor Mikkel og Lena, har engageret sig, og skabt ændringer i
egen afdeling omhandlende madspild og indkøb, er jeg særdeles fortrøstningsfuld.
Det relationelle er uden tvivl blevet styrket. Vi har
spenderet mere tid sammen, end vi plejer, om noget vi ikke plejer at beskæftige
os med. Målgruppen er blevet stimuleret og har taget ejerskab. Dog vokser
træerne ikke ind i himlen. I den pågældende afdeling bor der fem beboere,
hvoraf de to har deltaget i projektet, hvilket naturligvis har genereret en del
snak om projektet. Dette har ført til, at en enkelt beboer har følt sig
forbigået, på trods af at alle fik tilbud om deltagelse. I arbejdet med voksne
med udviklingshæmning handler det ofte om at ”fordele sol og vind lige.”
Litteratur
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og
Udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis (1. udgave) Hans Reitzels Forlag.
Friluftsrådet.
Naturdannelsens fem elementer.
https://friluftsraadet.dk/dit-friluftsliv-rig-natur-er-vigtig-for-os/for-skoler-daginstitutioner/vidensbank-materialer/boerns
Husted, M. (2023). Hvor kommer maden fra. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl
Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik:
eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 87-96 af 175) Frydenlund. ISBN:
9788772166506
Hej Klaus - jeg har skrevet kommentarer omkring bæredygtighed under indlægget om praksisafprøvning - jeg får nogle af svarene her - fint :-) Overvej at tilføje helt konkrete eksempler på borgernes udsagn eller handlinger til den kommen fremlæggelse.
SvarSletSpændende med tiltagene omkring madspil mm.
Vh Ida