Dokumentation og formidling
I denne opgave beskrives formidling og stilladsering af mit dyrehold som er myrer – som skrevet før er myrer utrolig interessant. Målgruppen er til tider meget interesseret i projektet men det er først når jeg kan motivere de unger enkeltvist at der opstår en slags fælles tredje. Dette har nok med at gøre at de unger i fælleskab skaber en slag destruktiv miljø vedrørende læring og nye tiltag.
Formidling
Motivation af målgruppen
Målgruppen skal motiveres konstant da disse unger har svært med at fastholde koncentrationen. Jeg har tænkt mig at fremme motivationen med at sammenligne myrer med menneskes adfærd – både på godt og ondt. Yderligere vil jeg benytte mig af fremme evnerne til at kunne se forskelle og ligheder imellem nævnte. Jeg vil med fordel kunne fange deres interesse igennem små film eller klip på you tube hvor man kan finde utallige indslag om hvor sejt myrer er. En del unger i målgruppen er desværre fascineret af gangstermiljøet men ikke desto mindre kan man finde materiale om myrer der også sammenlignes med dette.
https://www.youtube.com/watch?v=negMwMU_pqM - Skovmyrer med Lene
https://www.youtube.com/watch?v=OTlov7zrCmU - Myrer myldrer i Geel Skov
https://www.youtube.com/watch?v=yh1nQQNy6bQ - GANGSTER ANTS
Igennem disse indslag vil jeg med fordel kunne kommunikere naturfaglige begreber ind i konteksten og i sidste ende tage dem med i skoven for at opleve en myretue. Det er således også her vi kan udvide de naturfaglige begreber og starte med at eksperimentere, observere mm., og her tænker jeg især på de 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig.
Involvering og deltagelse
Projektets forløb spænder sig igennem et længere tidsforløb og de unges involvering er en fælles indsats når jeg som pædagog ikke er på arbejde. Jeg vil motivere mine kollegaer til at deltage i projektet og instruere dem i fx naturfaglige begreber samt formål og sigte.
Stilladsering af læreprocessen
Tegn på læring og Naturfaglige begreber
Jeg vil gerne benytte mig af de naturvidenskabelige kompetencer vedr. projektet og målgruppen – her tænker jeg især på kapitel 6.1 i grundbogen, der benævner 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig for at udvide sin viden vedr. naturen og naturfænomener (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 183).
Disse er at observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, opstille hypoteser, eksperimentere, variere forsøgsbetingelser, forudsige, stille spørgsmål, klassificere, designe, bruge udstyr og konstruere.
Disse kan bruges på kryds og tværs og kan bruges på fx længevarige naturfaglige projekter.
Som pædagogisk facilitator skal jeg være opmærksom på kommunikationen i processen og for at opnå en form for læring og indsigt vedr. en naturvidenskabelig tankegang ved målgruppen vil jeg introducere naturfaglige begreber, som adskiller sig fra deres hverdagssprog. Med andre ord vil jeg konstruere og udvikle mundtlige færdigheder for at kunne anvende naturfaglige begreber til at formulere spørgsmål og argumentationer.
Yderligere vil jeg vove at påstå at mange af de unger, der er udsæt, som jeg har haft med at gøre har en antropocentrisk tankegang vedrørende naturen og verdenen i det hele taget. Sagt med andre ord handler det om nytteværdi og mennesket har ret til at udnytte naturen i sin egen interesse (Ejby-Ernst & Stokholm, 2015, s. 193). Min sigte, som facilitator er at udvide de ungers horisont og prøve at dreje deres antropocentriske kompas til et mere realistisk billede af naturen. Måske noget i retning af økocentrisk, der mener at mennesket er en del af naturen og ikke noget, der står uden for det. Sagt med andre ord vil jeg kunne forklare insekternes nytteværdi vha. fødepyramiden og hvordan de bidrager til biodiversiteten.
Ydermere vil jeg være opmærksom på mig selv som pædagogisk facilitator og min rolle - denne er ikke bestemt af en enkelt proces, men jeg ser mig selv mere som en slags blæksprutte med mange roller, der i sidste ende er i stand til at motivere de unger til at deltage i den pædagogiske praksis. Og hvad er så den pædagogiske praksis jeg vil hen til? Igennem stilladsering, støtte, undervise og inspirere læreprocesser kan jeg få målgruppen til at overveje hvilke rolle naturen spiller. Sagt på en anden måde er vi her ude i noget naturfaglig dannelse.
Min opgave er således tilstræbe at forstå̊, hvordan målgruppen opfatter for eksempel myrerne og herigennem at anerkende dette og gennem gode relationer til den enkelte, at vække til undren og refleksion (Ejby- Ernst & Stokholm, 2015, s. 78). Vi har i fællesskab observeret myrerne igennem længere tid og i starten var dette en kedelig proces for målgruppen men med tiden hvor myrerne blev mere aktiv og begyndt at grave blev dette mere og mere interessant.
Som grundbogen beskriver -” Når pædagoger didaktisk iscenesætter og begrunder læreprocesser med naturfaglig dannelse som sigte, baseres tænkningen overvejende på begrundelser om, at konkrete erfaringer skal være grundlag for at erfare, lære og opleve i naturen ” (Ejby- Ernst & Stokholm, 2015, s. 78).
Hej Frank.
SvarSletDet bliver spændende at følge hvordan de unger tager imod dit projekt. Det er en vanskelig gruppe at motivere, og det lyder til at du vil fokusere de naturvidenskabelige kompetencer, der omhandler sprog og kommunikation, hvilket giver rigtig god mening. Hvis de viser interesse, kunne forskellige simple eksperimenter være en vej. Det kunne handle om forsvar eller hvad de spiser. P1 programmet Hjernekassen har i øvrigt lavet et, i min optik, godt afsnit om myrer hjernen, som måske kunne give dig inspiration til hvordan du kan vinkle myrerne i forhold til din målgruppe.
Hjernekassen om myrer https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-paa-p1/hjernekassen-paa-p1-2023/hjernekassen-paa-p1-myrehjerner-11032322172
Vh Christoffer