Formidling
Da
jeg har valgt at tage udgangspunkt i et allerede eksisterende dyrehold,
formidles udviklingen via praksisfortællinger/narrativer. Målgruppen (Lena,
Mikkel) og jeg har brugt gederne som afsæt til en langt større fortælling om
bæredygtighed. For at gøre bæredygtighedsbegrebet nærværende, har vi holdt
fokus på hvilke ”letfordøjelige” berøringsflader som Lena og Mikkel har med
bæredygtighed i deres dagligdag, i lige netop deres afdeling på institutionen.
Vi har i skrivende stund besøgt gederne 3 gange, hvor
emner som f.eks. drøvtygning, foder og gedernes særprægede øjne/pupiller har
været diskuteret. Mest fokus har vi dog haft på gedernes velegnethed som husdyr,
hvor de i tusindvis af år har leveret kød, mælk og skind til menneskene.
I forlængelse af besøgene hos gederne, har vi bestræbt
os på at projektere det over på noget konkret i Lena og Mikkels hverdag, så som
fokus på madspild i afdelingen, reducere indkøb af oksekød og diverse
mærkningsordninger f.eks.: Svanemærket, Økologimærket og anbefalet af dyrenes
beskyttelse. Temaet omkring mærkningsordninger er dog indstillet igen, da dette
viste sig at være for komplekst for målgruppen.
Læringsudbytte
Målgruppens evne til at tage projektet til sig, har
været overraskende god. Både Lena og Mikkel har lænet sig ind i den
eksisterende relation og har ladet sig guide ind i en ramme, der fysisk såvel
som mentalt er genkendelig.
”Læring er enhver proces, der hos levende organismer
fører til varig kapacitetsændring, som ikke kun skyldes glemsel, biologisk
modning eller aldring” (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 29).
Vi har altså via gedehold og bæredygtighedsfokus
forhåbentligt sat en kapacitetsændring i gang hos Lena og Mikkel, vi har
forsøgt at formidle noget viden til dem, målgruppen bearbejder den nye
information, og på baggrund af sociale relationer i den givne kultur,
konstruerer Lena og Mikkel deres egen læring, kendt som socialkonstruktivisme.
Undervisning fører ikke nødvendigvis til den
ønskede/oplagte viden. ”Undervisningen” af Lena og Mikkel er altså
kommunikation med læring som hensigt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s.
35).
Stilladsering
Med målgruppens kognitive niveau in mente, har
hensigten fra start været at gøre dyreholdet relaterbart til målgruppens
(voksne med udviklingshæmning) daglige gøren og laden. For at sikre at
dyreholdet ikke blev diffust og uvedkommende mellem besøgene, blev det bundet
op på noget, som i den grad får opmærksomhed af målgruppen, nemlig madplanen og
indkøb til afdelingen og i sidste ende bæredygtighed. Faktisk har besøgene
hos gederne fungeret som stilladsering for introduktionen til
bæredygtighedsbegrebet. Afgørende for projektets holdbarhed har været:
-
En stærk relation der bygger på flere års
teamarbejde.
-
At der ”kun” deltager to repræsentanter
fra målgruppen.
-
At det foregår i vante omgivelser.
-
At vi har haft mulighed for at tilgå
gederne uforstyrret.
-
At team-kolleger har været positivt
indstillet over for projektet.
Personligt har jeg læst lidt op på geder
og gedehold samt talt med kolleger fra institutionens beskæftigelsesafdeling,
som har været behjælpelig med viden og praktisk information, denne viden har
jeg verbalt delt ud af under besøgene hos gederne, og suppleret med billeder og
tegninger fra nettet.
Hej Klaus.
SvarSletTak for dit indlæg. Jeg håber du får lyst til at sætte dig endnu mere ind i gedernes biologi og liv, da det som regel kaster nye formidlingsmuligheder af sig.
Du skriver at du håber at have sat en kapacitetsændring i gang hos Mikkel og Lena, det tror jeg som sådan du har, men måske du kunne tydeliggøre hvorvidt jeres besøg skaber kapacitetsændringer indenfor viden, færdigheder eller kompetencer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 29). Du kan her skele til Kapitel 3.2 (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62) og se om dette måske kunne understøtte din målgruppe. Du kunne bl.a. overveje at lave noget visuelt som en slags hukommelsesknager til Mikkel og Lena? Eller udvikle materiale, der kan videreformidle det de har lært om bæredygtighed og gederne. Her vil der være god mulighed for medbestemmelse i processen, ligesom du vil få indblik i hvad de tager med sig fra projektet.
Vh Christoffer