torsdag den 4. april 2024

Franks plantehold --> samlet i et opslag

 Jeg har valgt at spire forskellige frø og forhåbentlig fører dette til en proces, der kan føre til et videre cyklus. Testning af spiring er at se om udfaldet er forskellig ved hjælp af ændring i lysforhold, væske og mængden af frø. Når dette er sagt er der tale om flere test mht. planteholdet. Jeg har interesseret mig for lysforhold, vand og andre væskeelementer samt jordforhold og til sidst at mange frø på lidt plads skal kæmpe om overlevelse. I testen forholder jeg mig neutral i bedømmelser og prøver at beskrive hvad jeg observerer. Jeg fører logbog og således forsøge at beskrive mine observationer og tests. 


Jeg har valgt en kastanie, et egern, ingefær, røbede, tomat, hvidløg og en kartoffel. Disse spirer i et lille drivhus (se billedet forneden).



For at teste har jeg valgt solsikker. I det ene æggebakke ligger der en i hvert rum så det giver tilsammen 10 styks. Disse har de perfekte forhold vedrørende plads og næring. I den anden har jeg valgt at fulde den op med mange solsikke, cirka 60 styks og her vil jeg se hvad der sker da de efter min forudsigelse skal kæmpe om plads, næring, lysforhold mm.





I de små formede runde bæger har jeg plantet sennepsfrø, æble og til sidst noget jeg ikke ved hvad er. Her vil jeg forsøge om jeg kan finde ud af hvad det er for en plante. 




Jeg vil efterfølgende tage visse teorier i brug - blandt andet grundbogen (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis (1. udgave) Hans Reitzels Forlag.
Jeg vil supplere med andet litteratur fx - Så dine frø og kerne af Holly farrell - (2016), ISBN13978879294956, Samvirke.
 

                           11 marts 2024

   Dag 10 i franks plantehold 

Opstarten er naturligvis spændende for deltagerne - Såning af planter startede den 1 marts og efter 10 dage begynder visse planter at give liv - her se den mindre drivhuskasse der står i god lys og er lidt beskyttet fra vinden samt at kassen er lukket grundet et. frostgrader om natten.




Neden under kan der ses at sennepsfrø og min mysterieplante er begyndt at spire - superspændende. Man kan konstatere at visse planter er mere tilegnet til at vokse i foråret  (kulde) end andre. Jeg vil dog ikke konkludere noget endnu men vælger for at give processen mere tid.

 
Jeg vil her tilknytte spiringsprocessen til min pædagogiske praksis og dette er inspireret af grundbogen (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv - kapitel 5.1- Planter i pædagogisk praksis.  
Kapitel 5.1 gør rede for at hvordan planter kan gøre genstand for kreative aktiviteter, som undersøgelser og eksperimenter. Men førend man kan dette er det nok bedre at man har indsigt, kendskab og motivation for at kunne opnå en forståelse for dette således at man kan viderebringe kendskabet til sin målgruppen (Ejbye-Ernst, Stokholm, 2015, s. 83). Udover nævnte handler det også om at tage ejerskab i processen og herigennem søger yderligere viden og forståelse - dette ikke kun for mig som pædagogisk facilitator men også for selve målgruppen (Ejbye-Ernst, Stokholm, 2015, s. 106).


12 Marts - en lille test mere


For at berige projektet har jeg valgt at forsøge mig med et eksperiment mere --> stokroser og lupiner.

Et hold stokroser og lupiner frøer bliver lagt i vand i et døgn og et andet hold ikke --> herefter kommer de ned i samme jord. jeg vil undersøge om dette giver en hurtigere resultat vedrørende tid når de vælger for at spire. 

Stokroserne frøer er taget fra et ældre plante som jeg indsamlede her sidst på sommeren 2023 og frøerne har tørt sig vinteren over.


Her har jeg lagt frøerne i vand (både stokroser og lupiner for sig selv



Det andet hold er ikke kommet i vand førend de kommer i jorden



Her er de lagt i jorden og nu må vi se hvem der spirer først :)







Onsdag 13 Marts 


Nu er frøerne placeret og ventetiden er startet. Vedrørende målgruppen vil eksplicitere fotosyntese.

Fotosyntese: Planter bruger solens lys, vand og CO2 til at bygge blade, grene, stamme og rødder.


  1. Vand fra jorden (H2O)
  2. Kuldioxid fra luften (CO2). Kuldioxid er den luft vi ånder ud
  3. Lys fra solen
For at kunne vokse og udvikle sig, skal planter også bruge næringssalte fra jorden, der er opløst i vandet, f.eks. nitrat og fosfat.

Yderligere vil jeg facilitere spiringsprocessen i en mindre kompleks udgave - dette er først muligt når jeg selv er klar over hvordan dette foregår. Mine solsikke (2) er begyndt at spire --> se billedet nedenunder.



Og min mysterie plante vokser stille og rolig fremme





 

Torsdag 21 Marts 


Nu er der gået en uge og nogen planter har valgt for at komme frem - jeg har valgt at udbrede assortimentet med endu et spiringsholdt - disse er både gras og hamp (se billeder). 

Første billedet er græs som jeg har købt og dette lille projekt er til at skønne græsrødder og hvor langt de kan gro ... der gik ikke langtid førend de spirrede - cirka tre dage.

For neden ses græsset komme frem og tydeligvis ser man rødderne hænge :) - dette interesserer mine børn sig meget for og man kunne næsten forestille sig en form for hydroponisk dyrkning - dette forudsætter naturligvis alt fravær af jord.


                                           

Her har jeg skabt t lille drivhus - dette fordi regnen ødelægger papir og karton samt at de ikke står ved jorden så evt. frosten ikke ødelægger projektet




Her ses hampfrøerne, som jeg plantet igår







Torsdag 4 April

Der er sket en del siden sidst. Man må også erkende at man skal pleje de små kære planter. For at fremme processen kan man med fordel gøre forskellige ting har jeg fundet ud af. Placering, varme, ernæring er fordelagtige faktorer for en plantes vækst. Græsforsøget er vellykket og dette nok fordi de står i vinduet, indenfor og har således de bedste forhold - dette kan jeg konstatere da græsset udenfor på ingen måde er vokset endnu.




 Det er yderligere lidt spændende at kunne observere hvor langt rødderne vokser sig - disse opsuger, lagrer og transporterer næring. 


Da mine børn er begejstrer har jeg anskaffet en stører "growkit" og her er der plantet gulerødder, som de således kan se vokse inde i jorden. 

Min forsøgsplanter har også præsteret :) De bliver daglig passet med næring og placering. Jeg flytter dem indenfor om aftenen - dette for at beskytte dem mod kulde og om morgenen kommer de ude igen så de får de optimale lysforhold. 





Her ses at min hvidløg, sennep kastanje samt min mystiske mysterie plante har vokset sig til en plante og det overrasker mig hvor lidt jeg egentlig ved om planter da jeg på ingen måde har kendskab til den plante som jeg kalder mysterie plante. Jeg har prøvet at identificere den med længden, størrelse, farve samt form af bladene men stadig er jeg på bar bundt. Forhåbentlig kan jeg kategorisere den når den vokser sig størrer.




Her ses lupiner som også gerne vil frem i verdenen. Der er forskel mellem planter og her menes spirringen da visse er hurtigere end andre. Fx er mine hampfrøer på ingen begyndt at spire - dette måske fordi de kræver mere varme ...ligesom græs.


Jeg må indrømme at dette projekt indtil videre har været spændende og inspirerende - samtidigt med at man får vækket noget til livs og nogle af planterne kan nydes resten af livet. 

En af forsøgene har indtil videre ikke skabt nogen form for indsigt. Her omtalesmine solsikke - opsætning var at den ene del (højre) fik en masse plads og den anden del (venstre) skulle kæmpe om plads (jord og lys) men de har alle spærret og vokset ... det er nok mere spændende når de vokser sig større og således ikke har så meget plads.


Lørdag 6 April

Rødbede samt kartoffel spirring er også påbegyndt :) Jeg glæder mig til at følge processen





2 kommentarer:

  1. Hej Frank - fin dokumentation af opstarten på dit plantehold. Vær gerne mere præcis omkring hvilken litteratur du vil inddrage - kan anbefale: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Overvej nærbilleder af de enkelte planter, når spireprocessen er i gang.
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Hej Frank.
    Hvor har du gang i mange spændende ting. Nu ved jeg du gerne selv vil finde ud hvad din mystrieplante er, men jeg er nysgerrig; såede du kun et frø i potten?
    Dine græshoveder viser i øvrigt rigtigt fint, hvilken betydning, der har for interessen, at de usynlige processer (rødderne) bliver synlige. Det er jo en erfaring du kan trække ind i dine pædagogisk-didaktiske overvejelser.
    Hvis du vil fremskynde dine spireprocesser, og har plads til det så stil dem et sted med en rumtemperatur omkring de 15-20c.
    Tak for indlæg
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...