onsdag den 10. april 2024

Etikke: plantehold - Sørens individuelle opgave

 Operation Vildt med Vilje!
Som led i vores planteholdsprojekt, vil jeg lige dele en af mine årlige projekter derhjemme. Vi er et par venner, der har noget jagt, lige ved siden af min egen jord. Her er der skov, søer, åløb osv, hvor vi, hvert år, planter diverse vildtblandinger til gavn for naturens dyr. 

Her er jorden fræst op og jævnet.


Samme som ovenstående

Fræsning igang.


Her er jorden sået til med vildtblanding.


Undertegnede igang med såning og tromling.


I vores individuelle opgave, har vi, i gruppe 1, valgt plantehold.
For mit vedkommende, bruges mikroforsker tilgangen, hvor der leges med forskellige processer og giver planterne differentierende vilkår, for at se hvad der sker og hvad det gør for deres udvikling.
Nærmere bestemt har jeg lavet 7 forskellige forsøg. 
Her er der lagt solsikke frø til venstre. (disse kom fra en samling helt hvide frø, deraf mystery mærkatet). Til højre ærter. Disse vil blive konventionelt passet. En slags kontrolgruppe.

Her er der plantet 6 frø af solsikke, hvor et bæger vandes med vand, et med sukkerholdig saft og et med mælk. Der er lavet 2 af hver, hvor det ene sæt vil blive sat længere ind i et lokale, med mindre sol til følge. 
De andre stilles i sydvendte vinduer.

Vores gruppe bruger, i klassen, en del tid på at snakke om overførslen af det løbende projekt, til pædagogisk praksis og særligt udfordringen hermed, ift den borgergruppe jeg og flere andre arbejder med. Deres fokus-evne og tålmodighed, sættes hurtigt på prøve og deres interesseniveau er svært engagere i dette. 
Dermed ikke sagt at det er umuligt, der har før været unge, der har haft sideløbende skoleprojekter, med at passe en chiliplante på værelset. Deres evne til at drage læring af projektet, har dog været udfordret og mere præget af pligt, end interesse.




Små skud begyndte hurtigt at komme frem. Flere af dem valgte dog kort efter at give op igen. Det blev hurtigt tydeligt at forsøgene med andet end vand, ikke kunne klare sig. Jorden klistrede sammen og blev hård. Planterne i skyggen kom, men voksede naturligvis langsommere end dem i solen. Den unge pige der gerne ville være med i projektet, mente at det var synd for skyggeplanterne, så vi valgte at flytte dem over i vinduerne, så de også kunne få de bedste chancer for at gro. 
Det startede en samtale om opvækst og muligheder, ud fra den støtte og hjælp planterne fik fra starten af. "Trine" kom meget hurtigt frem til at dette var præcis det samme hos mennesker. Hun reflekterede over egen opvækst og hvad hun havde manglet, som hun så andre unge fik. Hun gjorde det meget klart, at hendes planter ihvertfald skulle have rigeligt med vand og aldrig mangle noget, så kort efter kørte vi i bilka og fandt noget plantegødning, som nu skulle bruges fremadrettet. Vi blev så enige om, at kun nogle af planterne skulle have denne gødning, for igen at kunne se en forskel. Dette var Trine dog ikke meget for, men accepterede.
Gødningen var effektiv og det blev hurtigt synligt at se effekten. Forsøg med gødning ses ovenfor, forsøg uden, ses nedenfor.

Ærterne kom kun kort op, for derefter at dø igen. Dette fik Trine til at reflektere, at de ikke havde fået kærlighed nok og havde valgt at give op istedet.
Mysterie frøene er kommet rigtig fint. Trine og jeg har siddet og kigget i en plantebog, for at se om vi kunne finde ud af hvad det var, men er indtil videre ikke lykkedes os at se endnu. Det har været sjovt at høre Trines tanker omkring planterne, og de ideer hun får herom. Hendes intuitive mikroforsker tilgang har været sjov at fodre og guide. Vi er blevet enige om, at vi skal prøve at plante flere grøntsager og se hvordan det går. Næste projekt er jordbær og chiliplanter (chiliplanterne er dog med en ond plan om at snyde dem i maden hos nogle af de andre unge, så der er lige nogle snakke vi skal have her, samt et par indre kampe, da jeg selv er meget interesseret i at se reaktionerne herpå..)

Trines reflekterende didaktik og aktionslærende tilgang har været sjov at følge og skal naturligvis fodres videre. Hendes nysgerrighed på flere af aspekterne har været inspirerende og fundet interesse hos en af de andre beboere (en pige der er flyttet ind, efter projektets opstart). De to piger hjælpes ad til at vande planterne. De har ligeledes læst at nogle planter ikke har godt af for meget sol, så de har, uden mit vidende, haft en ombytningscyklus, hvor planterne får en dag i sol og en i semiskygge i turnus. Om dette har haft en reel effekt på netop disse planter er uvis, men placebo effekten hos pigerne har været mærkbar. De mener selv at være fjerne kusiner af Søren Ryge (vi talte om ham, ifbm. plantemuld og omplantning). Pige 2 (fremover "Tina") aner intet om chiliplanen og jeg mistænker at hun vil være en af hovedofrene for Trines planer. 

Skal vi tage et helikopter perspektiv på projektet, er jeg overrasket over interessen for projektet. Det har været en god læring for mig, at se en interesse vågne i Trine, som jeg ikke har forventet. Der har sågar været snakke om projektet hos nogle af drengene, som dog stadig går i en bue udenom aktiv deltagelse. 
Deres interesse er dog stadig meget vågen overfor skydning og jagt projekterne.

Mikroforsker tilgangen er ikke en jeg som sådan har presset på Trine, men kun fodret hende med enkelte spørgsmål indimellem. Hun er i stor grad selv gået igang med den. Også i større end først forventet, da hun er begyndt at læse en del på nettet om hvad hun kan gøre, for at øge planternes chance og produktivitet. Hun er især interesseret i madplanter og hvordan hun kan producere spiselige grøntsager og frugter. Jeg tror der er plantet en blivende interesse i hende. 

1 kommentar:

  1. Hejsa - det vil være en hjælp for os, hvis du sætter navn på dine indlæg :-)
    Spændende med vildt bræmmen langs marken.
    Hvilke frø har du sået - solsikke og ærter? Overvej flere frø (se planteholdsopgaven).
    Hvad forudsiger du der sker i dine eksperimenter (de 7 forsøg) og evt. hvorfor? Har dine borgere været involveret i udformningen af eksperimenterne.
    Jeg kan anbefale at læse om mikroforsker metoden her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html - jeg tror ikke jeg ville beskrive metoden som legende, nærmere naturvidenskabelig (det kræver systematisk tilgang).
    Det vil være vigtigt at give fase 1 + 2 (mikroforsker) rigtig god tid, således at de unge bliver interesserede og udvikler motivation og ejerskab for processen. Overvej evt. både at lave spireprojektet selv (med afsæt i egen interesser og får at have materiale til prøven) og sammen med de unge. Skriv gerne hvis kommentarerne er uklare ;-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...