Information om de myrer jeg har valgt som dyreholdsopgave
Myrer er gode kæledyr
Sammenlignet med de fleste almindelige kæledyr har myrer brug for meget lidt plads og pleje. De er meget rene dyr, lugter næsten ikke, larmer ikke, og der er næsten ingen omkostninger efter anskaffelsen. De behøver heller aldrig at gå til dyrlæge.
Myreart - Messor barbarus
Der findes flere tusind forskellige myrearter i verden. Heraf cirka 50 af arterne lever i Danmark. De mest almindelige er den sorte havemyre og skovmyrer. Skovmyrerne lever i store kolonier i træer og buske, mens havemyrerne ofte findes indendørs i boliger og bygninger. Myrer er sociale insekter, der lever i kolonier ledet af en enkelt hun, kendt som en "dronning".
Midt på sommeren møder man også nogle gange myrer med vinger (flyvemyrer). Det er hunner og hanner, som flyver ud for at parre sig. Når parringen er overstået dør hannerne, mens de befrugtede dronninger hver især flyver ud og starter et nyt samfund ved at lægge æg, som bliver til hendes nye arbejdermyrer.
De færreste myrer kan stikke, men de kan bide og derefter sprøjte myresyreholdig gift ind i såret. Giftapparatet er de sterile arbejderes omdannede kønsorganer.
Her et skitse af terrariet oppefra
Myrene slippes løs fra tuben
Målgruppen
Dyreholdet er placeret på en specialiseret døgninstitution for børn og unge i alderen 12-18 (23) år med særligt udfordrende adfærds og socio emotionelle vanskeligheder.
Læringsudbytte for denne målgruppe
De involverede unger som deltager forventes over tid at være mere og mere motiverende da i starten at passe en myr ikke er meget sejt eller gangsteragtigt. Læringsudbytte for disse unger kan være mange og her tænkes der dannelse, hvor vi analyserer naturen som dannelsesrum (Bentsen, et. al., 2009).
Et andet perspektiv ville være de fire dimensioner som nævnes i samme tekst - Den etiske dimension, den vidensdimension, den sundhedsdimension og den æstetiske dimension. Udover disse kan jeg ikke lade være med at indrage naturdannelsens fem elementer
Brugernes oplevelses- og læringsmuligheder
Døgninstitutionen er placeret i Jelling - i natursmukke omgivelser og egne stier til søen samt ligger den direkte i skoven, hvor man møder et rigt dyreliv. En myretue er ikke en ukendt fænomen i disse skove og mig som pædagogisk facilitator har indtænkt at besøge/finde myretuer og her igennem ekspandere læringsmuligheder for de involverede. I og med vi har undersøgt, observeret og set en udvikling på en nysgerrig tilgang af vores dyrehold kan vi drage visse korrelationer og læringsvinkler til en naturlig habitat aka myrekolonien.
Placering - Vores terrariet er placeret, der hvor vi kan observere myrene uden at forstyrre dem.
Lys - Lysinfald er en naturlig opsætning, hvor terrariet ikke står direkte i sollys men får det lys som er nødvendig samt at den får den mørke som er nødvendig - terrariet følger således døgnets rytme.
Mad - mad er i form af vandbaseret væske med en masse sukkerindhold - tanken er på sigt at eksperimenter med andre former for mad, her tænkes der på insekter, frø eller græs. Kolonien skal dog vokses stærk og talrig førend dette udføres.
Naturfaglige begreber
Fuldstændig forvandling - myrer lægger æg
Myrer har det, man kalder for fuldstændig forvandling. Det vil sige at de lægger æg, som så klækkes til larver, der på ingen måde ligner de voksne myrer. Herefter gennemgår de et antal larvestadier, før de forpuppes. Ud fra puppen kommer så en voksen kønsmoden myre, som ikke vokser yderligere.
Levested - Sand- og buskområder
Koloniform - monogyne
Dronning - Størrelse: 15 - 18 mm Farve: hoved rødbrunt til sort, Thorax sort
Arbejdstager - Størrelse: 3 - 14 mm Farve: skinnende sort, Hoved rødbrunt (Stor- arbejder) til sort
Mænd - Størrelse: 7 - 8 mm Farve: sort
Ernæring - For det meste frø fra forskellige vildtvoksende planter (også græs), men også insekter
Luftfugtighed - Arena: 30 – 50% Nestpart: 50 – 70%
Temperatur - Arena: 25 - 30°C Nestpart: 21 - 26°C
Dvale - fra slutningen af november til slutningen af februar ved 15°C
Nestform - Bygger deres rede i jord og under sten
Beskrivelse - Denne art er en meget graniværksættende myre, som samler alle slags små frø og tygger dem til såkaldt myrebrød. Det meste af deres vandbehov dækkes af frø og insekter. Honningvand accepteres kun, når der er mangel på fugt. Messor barbarus har en tendens til at drukne i åbent vand, så det er nødvendigt at dække vandstederne med små sten eller bomuld.
Tegn på læring
Naturfaglige begreber
Jeg vil gerne benytte mig af de naturvidenskabelige kompetencer vedr. projektet og målgruppen – her tænker jeg især på kapitel 6.1 i grundbogen, der benævner 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig for at udvide sin viden vedr. naturen og naturfænomener (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 183).
Disse er at observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, opstille hypoteser, eksperimentere, variere forsøgsbetingelser, forudsige, stille spørgsmål, klassificere, designe, bruge udstyr og konstruere.
Disse kan bruges på kryds og tværs og kan bruges på fx længevarige naturfaglige projekter.
Som pædagogisk facilitator skal jeg være opmærksom på kommunikationen i processen og for at opnå en form for læring og indsigt vedr. en naturvidenskabelig tankegang ved målgruppen vil jeg introducere naturfaglige begreber, som adskiller sig fra deres hverdagssprog. Med andre ord vil jeg konstruere og udvikle mundtlige færdigheder for at kunne anvende naturfaglige begreber til at formulere spørgsmål og argumentationer.
Motivation af målgruppen
Målgruppen skal motiveres konstant da disse unger har svært med at fastholde koncentrationen. Jeg har tænkt mig at fremme motivationen med at sammenligne myrer med menneskes adfærd – både på godt og ondt. Yderligere vil jeg benytte mig af fremme evnerne til at kunne se forskelle og ligheder imellem nævnte. Jeg vil med fordel kunne fange deres interesse igennem små film eller klip på you tube hvor man kan finde utallige indslag om hvor sejt myrer er. En del unger i målgruppen er desværre fascineret af gangstermiljøet men ikke desto mindre kan man finde materiale om myrer der også sammenlignes med dette.
https://www.youtube.com/watch?v=negMwMU_pqM - Skovmyrer med Lene
https://www.youtube.com/watch?v=OTlov7zrCmU - Myrer myldrer i Geel Skov
https://www.youtube.com/watch?v=yh1nQQNy6bQ - GANGSTER ANTS
Igennem disse indslag vil jeg med fordel kunne kommunikere naturfaglige begreber ind i konteksten og i sidste ende tage dem med i skoven for at opleve en myretue. Det er således også her vi kan udvide de naturfaglige begreber og starte med at eksperimentere, observere mm., og her tænker jeg især på de 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig.
Involvering og deltagelse
Projektets forløb spænder sig igennem et længere tidsforløb og de unges involvering er en fælles indsats når jeg som pædagog ikke er på arbejde. Jeg vil motivere mine kollegaer til at deltage i projektet og instruere dem i fx naturfaglige begreber samt formål og sigte.
Litteratur:
Hej Frank - jeg er spændt på at følge med i hvor dit myrehold udvikler sig. Mon de unge mennesker bliver mere motiverede når I kan begynde at fodre med mere varierede ting og der kommer liv i myretuerne udenfor? Hvordan tænker du at inddrage de forskellige naturfaglige begreber i dit pædagogiske forløb med myreholdet? Hvordan er de unge involverede i at følge udviklingen i terrariet? Måske er Bentsen teksten ikke den mest oplagte reference - overvej at inddrage de naturvidenskabelige kompetencer (kap. 6.1 i grundbogen).
SvarSletVh Ida