søndag den 25. februar 2024

Franks dyreholdsopgave opstart

 Information om de myrer jeg har valgt som dyreholdsopgave


Myrer er gode kæledyr

Sammenlignet med de fleste almindelige kæledyr har myrer brug for meget lidt plads og pleje. De er meget rene dyr, lugter næsten ikke, larmer ikke, og der er næsten ingen omkostninger efter anskaffelsen. De behøver heller aldrig at gå til dyrlæge.





Myreart - Messor barbarus 


Der findes flere tusind forskellige myrearter i verden. Heraf cirka 50 af arterne lever i Danmark. De mest almindelige er den sorte havemyre og skovmyrer. Skovmyrerne lever i store kolonier i træer og buske, mens havemyrerne ofte findes indendørs i boliger og bygninger. Myrer er sociale insekter, der lever i kolonier ledet af en enkelt hun, kendt som en "dronning".










Midt på sommeren møder man også nogle gange myrer med vinger (flyvemyrer). Det er hunner og hanner, som flyver ud for at parre sig. Når parringen er overstået dør hannerne, mens de befrugtede dronninger hver især flyver ud og starter et nyt samfund ved at lægge æg, som bliver til hendes nye arbejdermyrer.

De færreste myrer kan stikke, men de kan bide og derefter sprøjte myresyreholdig gift ind i såret. Giftapparatet er de sterile arbejderes omdannede kønsorganer.

 

Her et skitse af terrariet oppefra



Myrene slippes løs fra tuben



Myrene er så småt begynde at grave sig vejen frem til et mere sikkert sted







Målgruppen

 

Dyreholdet er placeret på en specialiseret døgninstitution for børn og unge i alderen 12-18 (23) år med særligt udfordrende adfærds og socio emotionelle vanskeligheder.

 


Læringsudbytte for denne målgruppe 



De involverede unger som deltager forventes over tid at være mere og mere motiverende da i starten at passe en myr ikke er meget sejt eller gangsteragtigt. Læringsudbytte for disse unger kan være mange og her tænkes der dannelse, hvor vi analyserer naturen som dannelsesrum (Bentsen, et. al., 2009). 


Et andet perspektiv ville være de fire dimensioner som nævnes i samme tekst - Den etiske dimension, den vidensdimension, den sundhedsdimension og den æstetiske dimension. Udover disse kan jeg ikke lade være med at indrage naturdannelsens fem elementer





 


 


 

 

Brugernes oplevelses- og læringsmuligheder


Døgninstitutionen er placeret i Jelling - i natursmukke omgivelser og egne stier til søen samt ligger den direkte i skoven, hvor man møder et rigt dyreliv. En myretue er ikke en ukendt fænomen i disse skove og mig som pædagogisk facilitator har indtænkt at besøge/finde myretuer og her igennem ekspandere læringsmuligheder for de involverede. I og med vi har undersøgt, observeret og set en udvikling på en nysgerrig tilgang af vores dyrehold kan vi drage visse korrelationer og læringsvinkler til en naturlig habitat aka myrekolonien. 

 

Placering - Vores terrariet er placeret, der hvor vi kan observere myrene uden at forstyrre dem. 


Lys - Lysinfald er en naturlig opsætning, hvor terrariet ikke står direkte i sollys men får det lys som er nødvendig samt at den får den mørke som er nødvendig - terrariet følger således døgnets rytme.


Mad - mad er i form af vandbaseret væske med en masse sukkerindhold - tanken er på sigt at eksperimenter med andre former for mad, her tænkes der på insekter, frø eller græs. Kolonien skal dog vokses stærk og talrig førend dette udføres.


 

 

Naturfaglige begreber



Fuldstændig forvandling - myrer lægger æg

 

Myrer har det, man kalder for fuldstændig forvandling. Det vil sige at de lægger æg, som så klækkes til larver, der på ingen måde ligner de voksne myrer. Herefter gennemgår de et antal larvestadier, før de forpuppes. Ud fra puppen kommer så en voksen kønsmoden myre, som ikke vokser yderligere.

 





Levested - Sand- og buskområder

Koloniform - monogyne

Dronning - Størrelse: 15 - 18 mm Farve: hoved rødbrunt til sort, Thorax sort

Arbejdstager - Størrelse: 3 - 14 mm Farve: skinnende sort, Hoved rødbrunt (Stor- arbejder) til sort

Mænd - Størrelse: 7 - 8 mm Farve: sort

Ernæring - For det meste frø fra forskellige vildtvoksende planter (også græs), men også insekter

Luftfugtighed - Arena: 30 – 50% Nestpart: 50 – 70%

Temperatur - Arena: 25 - 30°C Nestpart: 21 - 26°C

Dvale - fra slutningen af november til slutningen af februar ved 15°C

Nestform - Bygger deres rede i jord og under sten

Beskrivelse - Denne art er en meget graniværksættende myre, som samler alle slags små frø og tygger dem til såkaldt myrebrød. Det meste af deres vandbehov dækkes af frø og insekter. Honningvand accepteres kun, når der er mangel på fugt. Messor barbarus har en tendens til at drukne i åbent vand, så det er nødvendigt at dække vandstederne med små sten eller bomuld.




 

 

Tegn på læring


Naturfaglige begreber

 

Jeg vil gerne benytte mig af de naturvidenskabelige kompetencer vedr. projektet og målgruppen – her tænker jeg især på kapitel 6.1 i grundbogen, der benævner 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig for at udvide sin viden vedr. naturen og naturfænomener (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 183).

 

Disse er at observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, opstille hypoteser, eksperimentere, variere forsøgsbetingelser, forudsige, stille spørgsmål, klassificere, designe, bruge udstyr og konstruere.

Disse kan bruges på kryds og tværs og kan bruges på fx længevarige naturfaglige projekter. 

 

Som pædagogisk facilitator skal jeg være opmærksom på kommunikationen i processen og for at opnå en form for læring og indsigt vedr. en naturvidenskabelig tankegang ved målgruppen vil jeg introducere naturfaglige begreber, som adskiller sig fra deres hverdagssprog. Med andre ord vil jeg konstruere og udvikle mundtlige færdigheder for at kunne anvende naturfaglige begreber til at formulere spørgsmål og argumentationer. 

 

Yderligere vil jeg vove at påstå at mange af de unger, der er udsæt, som jeg har haft med at gøre har en antropocentrisk tankegang vedrørende naturen og verdenen i det hele taget. Sagt med andre ord handler det om nytteværdi og mennesket har ret til at udnytte naturen i sin egen interesse  (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 193). Min sigte, som facilitator er at udvide de ungers horisont og prøve at dreje deres antropocentriske kompas til en mere realistisk billede af naturen. Måske noget i retning af økocentrisk, der mener at mennesket er en del af naturen og ikke noget, der står uden for det. Sagt med andre ord vil jeg kunne forklare insekternes nytteværdi v.h.a fødepyramiden  og hvordan de bidrager til biodiversiteten.




Motivation af målgruppen

 

Målgruppen skal motiveres konstant da disse unger har svært med at fastholde koncentrationen. Jeg har tænkt mig at fremme motivationen med at sammenligne myrer med menneskes adfærd – både på godt og ondt. Yderligere vil jeg benytte mig af fremme evnerne til at kunne se forskelle og ligheder imellem nævnte. Jeg vil med fordel kunne fange deres interesse igennem små film eller klip på you tube hvor man kan finde utallige indslag om hvor sejt myrer er. En del unger i målgruppen er desværre fascineret af gangstermiljøet men ikke desto mindre kan man finde materiale om myrer der også sammenlignes med dette.

 

https://www.youtube.com/watch?v=negMwMU_pqM - Skovmyrer med Lene

https://www.youtube.com/watch?v=OTlov7zrCmU - Myrer myldrer i Geel Skov

https://www.youtube.com/watch?v=yh1nQQNy6bQ - GANGSTER ANTS 

 

Igennem disse indslag vil jeg med fordel kunne kommunikere naturfaglige begreber ind i konteksten og i sidste ende tage dem med i skoven for at opleve en myretue. Det er således også her vi kan udvide de naturfaglige begreber og starte med at eksperimentere, observere mm., og her tænker jeg især på de 13 forskellige kompetencer og praktiske færdigheder man kan erhverve sig.

 

 

Involvering og deltagelse

 

Projektets forløb spænder sig igennem et længere tidsforløb og de unges involvering er en fælles indsats når jeg som pædagog ikke er på arbejde. Jeg vil motivere mine kollegaer til at deltage i projektet og instruere dem i fx naturfaglige begreber samt formål og sigte. 


Litteratur:

1 kommentar:

  1. Hej Frank - jeg er spændt på at følge med i hvor dit myrehold udvikler sig. Mon de unge mennesker bliver mere motiverede når I kan begynde at fodre med mere varierede ting og der kommer liv i myretuerne udenfor? Hvordan tænker du at inddrage de forskellige naturfaglige begreber i dit pædagogiske forløb med myreholdet? Hvordan er de unge involverede i at følge udviklingen i terrariet? Måske er Bentsen teksten ikke den mest oplagte reference - overvej at inddrage de naturvidenskabelige kompetencer (kap. 6.1 i grundbogen).
    Vh Ida

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...