Dyrehold
I lighed med biotop aktiviteterne har jeg valgt at
fortsætte med voksne med udviklingshæmning som målgruppe, også når det gælder
dyrehold, dette for at skabe kontinuitet og sammenhæng i de faglige
overvejelser, jeg har gjort mig undervejs i forløbet. Jeg har valgt at tage
udgangspunkt i et allerede eksisterende dyrehold, som forefindes på
beskæftigelsesdelen, af det bosted hvor jeg til daglig er ansat. Dyreholdet
består af 3 dværggeder, som målgruppen tilgår på forskellig vis, det være sig
fodring, rengøring/oprydning og sågar at gå tur med gederne. Da jeg til dagligt
er ansat i bodelen, og derfor ikke har kontakt til dyreholdet, har jeg i natur
og udelivsforløbet valgt at tage udgangspunkt i dværggederne, og undersøge hvad
dyrehold kan ind i en pædagogisk praksis.
Behov
Ud fra mine første umiddelbare betragtninger fornemmer
jeg helt klart, at dværggederne bliver et socialt samlingspunkt for nogle af
målgruppens repræsentanter. Det at kunne samarbejde om de praktiske opgaver
omkring dyreholdet, men i lige så høj grad at kæle og ”tale” med dyrene, ser
ved første øjekast ud til at være ro skabende, at tilbringe tid med et andet
væsen, der ikke har en dagsorden, eller stiller krav, der eksempelvis kunne
omhandle daglig struktur eller delmål. At identificere sig med et dyr, kan
hjælpe den udviklingshæmmede til at indse, at naturen i sig selv repræsenterer en værdi, hvilket på sigt kan motivere til at engagere sig i den højaktuelle
debat om miljøbeskyttelse (Jørgensen, 2023, s. 32).
Læringsudbytte
Helt lavpraktisk er der den konkrete viden om den
pågældende dværg gederace og pasningen af denne, hvilket vil/kan udfordre den
allerede eksisterende hverdagsviden, som målgruppen bærer rundt på,
altså den uskolede viden som er menneske bunden og til hvordan verden
umiddelbart ser ud (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s.193). I det fremtidige
arbejde med dyrehold, vil jeg bestræbe mig på at indgå i en proces diskurs, hvor
oplevelser med natur og dyr repræsentere en værdi i sig selv, men også som
grundlag for målgruppens naturfaglige dannelse. Gennem dyrehold skal målgruppen
hjælpes på vej til en erkendelse af hvordan natur og dyr hænger sammen, og hvordan
en ansvarlig omgang med naturen bør være (Bentsen & Andkjær, 2009, s. 123).
Når der produceres fødevare, er der tale om en forarbejdning af natur og
råvarer, som gennem målgruppens engagement og nysgerrighed i mad kan danne et
kognitivt, sanseligt, socialt og kropsligt grundlag for en omformning af
fødevareproduktionen i fremtiden (Husted, 2023, s. 87).
Af personlige refleksioner vil jeg nævne det at tage
del i ansvaret for et levende væsens velbefindende, at man som repræsentant for
målgruppen er observant i sin omgang med dyrene, og giver udtryk for
uregelmæssigheder, hvis sådanne skulle opstå, dette for at sikre dyrenes bedst
mulige trivsel.
Placering af dyrehold
Dværggedernes indhegning er placeret på beskæftigelsens
område, som ligger i umiddelbar forlængelse af bodelen, hvor jeg arbejder. Der
er derfor rig mulighed for, at målgruppen kan opnå læringsudbytte, både i det
omfang at de deltager aktivt i beskæftigelsens aktiviteter, men også i et
dyreholds projekt som dette, hvor vi i mindre grupper eller enkeltvis kan tilgå
gederne om aftenen og i weekender. Gedernes indhegning består af et overdækket
læskur med halm, hø og vand, dertil har gederne også mulighed for at gå udenfor
i en grusbelagt løbegård med forskellige effekter. (Dette kommer jeg nærmere
ind på i de kommende oplæg på bloggen)
Naturfaglige begreber
At geder historisk set har været brugt til lidt af
hvert, gør dem ideelle til at introducere flere af de højaktuelle naturfaglige
begreber. Geder har været brugt som trækdyr, gedeost blev/bliver fremstillet af
mælken. Skindet blev brugt til fremstilling af tøj, og kødet blev spist/spises.
Der er selvsagt forskel hvilke gederacer der egner sig til hvad, men ”vores”
dværggeder kan fint danne grundlag for læring omhandlende: Økologi,
fødevareproduktion, bæredygtighed, miljøbeskyttelse og hvad der ellers måtte
dukke op undervejs.
Tegn på læring
Primært i forbindelse med aftenvagter, finder der ofte
refleksive samtaler sted omhandlende dagens forløb, hvad var godt? hvad var
skidt? Og hvad gjorde særligt indtryk? Her er det min forventning/forhåbning,
at det fornyede fokus på dyreholdet kan gøre en forskel, og at ny viden kan
integreres. ligeledes giver frembringelse af aftensmaden åbenlyse muligheder
for at notere sig, om der opstår holdningsskift undervejs i forløbet.
Hej Klaus
SvarSletTak for en fin præsentation af dit dyrehold. Jeg synes jeg får en rigtigt fin indføring i dine tanker og overvejelser omkring at holde dværggeder. Jeg glæder mig til at høre mere omkring dine erfaringer med gederene og er spændt på om du får øje på noget noget nyt du kan tilføre til det eksisterende praksis.
Kh Christoffer