Har snydt lidt, og taget nogle arkiv billeder af diverse hyggestunder. Første billed er bålhygge, med brænde, som knægten på billed selv har været med til at fælde og kløve året inden. Her nydes mange hyggestunder med marshmallows, pandekager, popkorn, aftensmad og hvad vi ellers kan finde på at lave ved bålet. Alt sammen for at vise de unge, nogle af de muligheder der er, omkring et bål. Enkelte gange er det endda blevet til lidt sange (karaoke med musik i baggrunden)
Billede fra sidste opgave, kan nemt genbruges her, da det er blevet rost helt op på kommunalt niveau, fra ledelsens side. Den slags gør en initiativtager stolt :)
Ellers er "spottingture" også ofte et hit med de unge. Vi går indimellem ture i mit jagt område nær fredericia. Her får de unge til opgave at se og spotte de forskellige dyr. Der går ofte sport i den, men indimellem, hvis der kun er en enkelt ung med, åbner det op for dybe samtaler og oplevelser i den unges liv, som kan være nyttige i det pædagogiske arbejde. Disse snakke kan hjælpe dem med at bearbejde traumatiske hændelser, eller giver dem en dybere forståelse, for hvad det faktisk er de har oplevet. Det sker ofte, at de faktisk slet ikke er klar over, hvad det er der sker omkring dem i en skilsmisse, eller hvorfor disse ting sker. Hvorfor mor råber og far trækker sig ud i værkstedet. Vi taler om disse stunder, hvor bevæggrunde for de forskellige handlinger kan gennemgås eller evalueres.
De unge bruger ofte disse ture, til fordybelse og granskninger, uden egentlig at være klar over det.
At få dem ud af deres trygge rammer i værelset, og bruge deres nærmeste udviklingszone til at rykke dem, giver fantastiske resultater og kan ikke fremhæves nok, som et stærkt pædagogisk redskab.
Hej Søren.
SvarSletJeg bliver lige lidt i tvivl om hvorvidt dine aktiviteter er friluftslivsaktiviteter eller biotop aktiviteter? Hvis der er tale om biotop aktiviteter, så mangler der ret beset lige et par stykker, da I skal lave 4 hver, ud fra følgende beskrivelse:
1. Beskriv de aktiviteter, du har afprøvet på din biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på din blog
2. Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model. (Hentet fra: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2015/08/biotop-tilrettelgge-gennemfre-og.html)
Der er ingen tvivl om at du har et stort repertoire og et godt bagkatalog af aktiviteter, men måske du skulle genbesøge nogle af dine tidligere aktiviteter fra praksis og prøve at se på dem med pædagogiske-didaktiske øjne. På den måde vil du måske få øje på nyde potentialer og veje. Med dit kendskab til naturen kunne du måske afprøve mikroforsker-metoden og overveje hvordan den kunne spille ind med din målgruppe?
Mvh Christoffer