Før turen
Den tanke/refleksion der ret hurtigt blev den alt
overskyggende i min planlægning af friluftsturen, var den, at jeg ville opholde
mig i naturen i x antal timer på naturens præmisser. Jeg slukkede telefonen
(dog tog jeg enkelte fotos med den) og lod hovedtelefonerne blive i
træningstasken. Jeg lod mig inspirere af tanken om, at naturen kan være målet i
sig selv, uden anden dagsorden, end at opleve naturen (Bentsen & Ejbye
Ernst, 2009, s. 115). Den næste refleksion der meldte sig i kølvandet på
ovenstående hos mig, var, at det i virkeligheden er tankevækkende, at man kan
læse argumentationen om, at naturen er nok i sig selv i en teoribog, da dette
burde være indlejret implicit i alle mennesker og i særdeleshed hos teoretikere.
Forberedelse
I mit arbejde med voksne udviklingshæmmede, har jeg
for længst erfaret vigtigheden af god forberedelse, samt at det planlagte med
fordel kan rumme noget genkendeligt. Turen gik til shelterpladsen i Sellerup,
der blev pakket rigeligt med tøj, så det var muligt at justere
kropstemperaturen efter princippet om lag på lag. Jeg medbragte vand, kaffe,
skraldepose, snobrødsdej, pølser, notesbog, kuglepen, lighter og en gammel
avis.
At maden ikke er eksperimentel eller på anden måde en
ubekendt faktor, er med fuldt overlæg, da dette er et afgørende punkt
målgruppen taget i betragtning, faktisk er jeg af den overbevisning, at jeg vil
kunne tiltrække deltagere til fremtidige ture med afsæt i menuen.
Pædagogisk refleksion
Da jeg havde valgt ikke at tilgå min telefon eller
lytte til musik, blev der ret hurtigt skabt rum til at reflektere over friluftslivet,
de læste tekster og til at tage de indtryk ind, som friluftslivet bragte. Som
pædagogisk facilitator vil jeg fremadrettet fokusere på den egenværdi, som
oplevelser og erfaringer bringer, frem for egentlig nytteværdi (Tordsson, 2006,
S. 15), jeg vil i arbejdet med målgruppen bestræbe mig på at opsøge den iboende
pædagogik, som er indlejret i naturen, og som i sig selv tilbyder bredtfavnende
måder at være menneske på, dette med et bredt udviklingspotentiale ikke mindst
pædagogisk (Tordsson, S. 17). Betragtet i et kropsfænomenologisk lys er jeg
helt på linje med Maurice Merleau Ponty, som plæderede for den levende krop,
hvordan mennesket erfarer gennem direkte sansning af omverdenen. Sansning med
krop og sjæl er dermed grundlæggende for at reflektere over det oplevede,
modsat Kartesianismen hvor der skelnes mellem krop og tanke, og hvor menneskets
tankekraft står i centrum (Sølvik, 2011, s. 81).
Uanset målgruppens kognitive niveau hviler der et
pædagogisk ansvar på os som facilitatorer i friluftslivet. Natur indsigt og
miljøbevidsthed er en del af den demokratiske dannelse, som vi som kommende
pædagoger er forpligtet til at guide og vejlede målgruppen i. Hovedformålet med
den pædagogiske indsats er at skabe så selvstændige individer som muligt og her
er naturfaglige kompetencer en nødvendighed, hvis man vil byde ind i et moderne
demokrati (Bentsen & Ejbye Ernst, 2009, s.116).
Efter turen
Mulighederne for målgruppens deltagelse og samarbejde
er særdeles gode, da mængden af ”Hands on” opgaver er lang. Der er altså rig
mulighed for social læring i friluftslivet. I det konkrete tilfælde kunne det
være planlægning af selve turen, lave snobrødsdej, lave bål og rydde
op/efterlade pladsen i god stand. Igennem deltagelse styrkes den sociale og
kropslige læring, hvilket også påvirker det relationelle arbejde i opbyggelig
retning (Sølvik, 2011, s. 91).
Personlig refleksion
På det personlige plan, vil jeg igen fremhæve roen. Dette
bemærkede jeg også i forbindelse med aktiviteterne på biotopen, men nu i mere
udtalt grad på friluftsturen. På det lommefilosofiske plan tænker jeg, at det i
virkeligheden er det liv, vi kommer fra (jægere og samlere), og er skabt til,
at materialismen og industrialismen har fået os så langt væk fra udgangspunktet,
at man kan blive forundret over at naturen er ro skabende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar