lørdag den 3. februar 2024

Franks indsamling af dyr og planter

 Plante indsamling 

 

Planter og dets arter er med til at skabe og give karakter til landskabet og er med til at befordre livsbetingelser for andre arter og dyr. 


På mit første par besøg fandt jeg flere planter og grene men dette blev forfinet efter flere besøg da jeg opdagede hvor mange planter og træer der befinder sig på biotopen når man retter ens opmærksomhed og fokus efter dette.

 

En del planter og træer er plantet her af menneskene igennem tiderne men alligevel ses dette ikke.





Her vises der seks forskellige arter som er indsamlet 






Bund planter Sidsel



Hedera, efeu


Kristtorn


Og til sidst men ikke mindst pilblad, som der gror i vandet






Dyr indsamling


På besøgene fandt jeg nogle hvirvelløse dyr såsom bænkebider, tusindben og orme. Disse lå under en kæmpe stykke død træ.


I vandet var der flere slags ænder fx en troldand og gråænder. Jeg kunne også fotografere en skarv. På marken var der mange måger og i skoven var der krave både sort og gråkrave, solsorte, gråspurve. 





Ænder




Måger på marken



Skarven 



Bænkebider


Tusindben




Mere af det samme


Et stykke død træ




Gråand







Fiskehejren








Og til sidst men ikke mindst en spætte, som jeg mødte på min tur i morges





Fandt forleden dag også en død rotte









4 kommentarer:

  1. Flot bilde af din plantesamling

    SvarSlet
  2. Hej Frank

    En grundig beskrivelse af dyr og planter - og gode fotos som dokumentation. Til de helt små hvirvelløse dyr kunne du måske have glæde af at installere en lup App på din telefon, så du kommer endnu tættere på...
    Måske kunne du inddrage kapitel 5.2 hvirvelløse dyr i pædagogisk praksis eller 5.3 Fugle i pædagogisk praksis.
    Har du besluttet hvilke 2 pædagogiske aktiviteter du vil afprøve med afsæt i din biotop inden næste seminar?
    Vh Ida

    SvarSlet
  3. Hej Ida - har naturligvis overvejet flere pædagogiske aktiviteter men har fastlagt mig på flere - lave bål samt madlavning, snitte samt noget fiskeri...måske noget supplerende.

    SvarSlet
  4. Hej Frank.
    Det ser ud til at være et dejligt sted du valgt som din biotop med gode faciliteter. I forhold til dine aktiviteter kan du jo overveje om du kan inddrage ressourcer fra din biotop i aktiviteterne. Det kunne være friskt træ til snitning, da man gerne må skære eller klippe grene af løvtræer i offentlige skove, så længe de er over 10 m høje. Du kunne også overveje at indtænke forskellige urter til din madlavning, her kan App'en Vild Mad være en god hjælp, da den viser dig spiselige planter efter både årstid, naturtype samt din lokation.
    Jeg glæder mig til at se hvad du får prøvet af.

    Mvh Christoffer

    SvarSlet

Sørens myrer

  Myrens evne til at booste de unges selvværd og selvtillid. Da målgruppen er taget ud fra de unge jeg arbejder med til dagligt, passer dett...