Aktiviteter på biotopen
Jeg har i mit pædagogiske sigte taget udgangspunkt i en del aktiviteter - dette fordi der var både plads, lyst og tid til dette. Eftersom turen er planlagt i god tid, havde jeg som pædagogisk facilitator en masse tid til at forberede mig. På billedet ses en antal af de artefakter jeg havde tænkt mig at bruge – knive, siv, fiskestangen, materiale til at lave optændingsblokke samt en stor gryde. Friluftsliv forstår jeg som noget stører end bare en tur i naturen hvor der læres noget i en bestemt kontekst. Jeg tænker her på naturen som har indflydelse på hvordan vi forstår os selv, andre og samspillet. En antropologisk og ontologisk forståelse i samspil med naturen og de betingelser naturen byder os (Tordsson, 2006, s. 20).
Udgangspunktet er bålet, der giver mulighed for samtaler og socialt samvær men også et pædagogisk projekt (Ejbye-Ernst, & Stokholm, 2015, s. 152). Yderligere er bålet et vigtigt sted hvor man samles, som R. Sølvik også beskriver. Forinden der tændes for bålet, blev jeg inspireret af et indlæg på bloggen, (https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/01/friluftslivstur-forberedelse-af-turen.html), der beskriver hvordan man producerer hjemmelavede tændingsblokke. Aktiviteten befordrede flere spørgsmål samt refleksioner og jeg oplevede at de involverede hurtig kom i flow.
Nu hvor samlingsstedet er etableret er der plads og tid til at aktivere de involverede med de næste par aktiviteter. Som der ses på billedet forneden, er der snitteknive, en fiskestang samt et kaste gren, som bruges til at indhente tørre grene fra døde træer. Yderligere er der samlet skrald ind som de forrige besøgende havde efterladt.
Et kaste gren i brug
Fiskeri
Snitte og bueskydning
Marsmellows
Afrunding og refleksioner
Generelt en fantastisk oplevelse hvor fordybelse samt kropslig og fysisk interaktion med naturen kom flere gang til overfladen - her tænker jeg at de involverede samt mig selv, som facilitator gjorde sig erfaringsbaserede oplevelser. Hvis de fem naturdannelses elementer inddrages vil jeg mene at vi kom godt omkring dem alle. Det er især de følelsesmæssige og de filosofiske der kom på tale vedrørende brug af naturen. Det at færdes på biotopen i længere tid gjorde at en form for ejerfornemmelser opstod - det med at rydde stedet for skrald samt at efterlade stedet så nydeligt som muligt. Hver aktivitet formede konteksten med forskellige viden, holdninger og refleksioner.
Hej Frank.
SvarSletDet ser virkelig hyggeligt ud, og det virker som om du har fået planlagt en god tur. Det er nogle gode refleksioner du gør dig hvor du inddrager naturdannelsens fem elementer med en hovedvægt på det filosofiske og følelsesmæssige. Vi kan jo altid diskutere hvilket element der er mest fremtrædende, måske det materielle også har spillet en væsentlig rolle med jeres indsamling af affald? Du kan også koble dine tanker om dannelse til Bendtsen teksten (Bentsen, et. al., 2009) hvor de analyserer for naturen som dannelsesrum i forskellige diskursive sammenhænge.
Super og mange tak for feedback - det giver meget mening og jeg vil inddrage dette fremadrettet :)
SvarSletHej Frank - jeg kan ikke helt finde ud af om der er kommet nye vinkler på ovenstående indlæg? Eller om det er din friluftslivstur, du beskriver ovenfor? Måske foregik den på din biotop? Vi har en forventning om 4 biotopaktiviteter - hvis ovenstående (også) er dine biotop aktiviteter, er der måske et par stykker mere undervejs? Håber ikke vi har overset noget....
SvarSletVenlige hilsner
Ida